
Mijn Opel Vivaro heeft een ingebouwd radio/navigatiesysteem, de TomTom Carminat. Je vindt die in meer Renault automodellen en daarmee ook in de Renault Trafic, het equivalent van de Opel Vivaro. Als je problemen hebt met dat navigatiesysteem moet je niet denken dat je garage je er veel verder mee kan helpen: het is vaak voor hen een groot mysterie hoe het apparaat werkt. En op het wereldwijde web is de informatie ook spaarzaam.
Nu wil het geval dat mijn hulp werd ingeroepen bij een praktisch identieke kampeerwagen als die van mij, maar dan met een verhoogd dak. Door die verhoging is er geen ruimte voor de radio-antenne die aan de voorkant op het dak is gemonteerd. Men had de antenne voor het gemak gewoon weggehaald. Wat was nu het probleem: het navigatiesysteem werkte niet meer: op de kaart kwam de auto niet van zijn plaats terwijl er toch echt mee gereden werd.
Na wat pogingen met nieuwe updates van de TomTom-software de boel aan de praat te krijgen kwamen we een hint tegen op het wereldwijde web: verwijder de map loopdir
van het SD-kaartje en schakel het systeem opnieuw in. Zo gezegd, zo gedaan. Het leverde niets op, het systeem weigerde dienst.
Toen werd de gps-ontvanger verdacht de schuldige te zijn. Bij de sloper is zo’n dingetje met de correcte (blauwe) Fakra steker voor weinig geld te koop; de verzendkosten vormen de grote hoop. Eenmaal aangekomen sloten we de antenne aan en toen waren de rapen pas echt gaar. Het onderstaande scherm werd getoond.

Wat nu weer? Natuurlijk probeerden we weer een schone opstart te beginnen door de map loopdir
weg te halen, maar dat mocht niet baten.
Nu was er toch wel wat bijzonders aan de hand. Omdat de antenne was weggehaald zou de radio niet meer moeten werken maar dat deed hij wel. Bij nadere inspectie bleek dat men de verbinding tussen de Carminat met de gele Fakra steker en de radio eenvoudigweg had doorgeknipt. Een nieuwe antenne was aan het stukje naar de radio gekoppeld. Ergens in het diepste van het wereldwijde web kwamen we tegen dat het bovengenoemde probleem van het zwarte scherm ontstond doordat de Carminat bij het opstarten de radio niet kon vinden ….
Met wat net soldeerwerk konden we het doorgeknipte kabeltje herstellen. En inderdaad, daarna startte de Carminat perfect op. Maar … de navigatie zelf werkte nog steeds niet, zowel met de ingebouwde gps-antenne als met de nieuwe antenne. Maar dat is weer een ander grapje van de Carminat. De navigatie gaat pas goed werken als je een stukje gereden hebt! Ook dat vonden we ergens op het wereldwijde web. Gelukkig hadden we de gps-antenne niet voor niets gekocht: de ingebouwde gps-antenne bleek defect.

Maar nu de radio nog. Er was nog een aansluiting die we niet gehad hadden, de witte. Die zou naar de antenne op het dak moeten gaan. Maar die was losgekoppeld, dus we konden die aansluiting gebruiken om de nieuwe radio-antenne aan te sluiten. Dat werkte inderdaad ook nog.
Uiteindelijk konden we na veel gezoek en gepuzzel de Carminat weer werkend krijgen. Een goede les voor als die van mij iets gaat mankeren …
Ik heb ook zo’n radio in mijn Scenic (die ik sinds kort heb).
Er zit geen boekje bij, weet u toevallig hoe ik de navigatie
uit kan schakelen?
Radio uitgezet, maar
bij elke rit gaat ze weer verder met mij de weg te wijzen.
Alvast bedankt Fred
Beste Fred, je kunt die tomtom caminat alleen bedienen met een afstandsbediening, zie hier voor een van mijn blogs daarover met een plaatje. Als er goede batterijen in zitten gaat na het indrukken van een toets het blauwe lampje knipperen of branden. Het kan even duren voordat op het scherm de mededeling “afstandsbediening verbonden” tevoorschijn komt. Als je die niet hebt zul je een nieuwe moeten kopen, bijvoorbeeld bij het Motorhuis; ze zijn erg prijzig.
Okee, ik heb de stembegeleiding uitgezet, hoor ik niet constant keer om, indien mogelijk keer om.
bedankt voor de info, groeten Fred