Kleptent voor Opel Vivaro

Uitgezette kleptent.

Een kleptent achter de auto om toilet en douche in te kunnen plaatsen leek ons sowieso wel handig, maar in de huidige corona-tijd komt het zelfs goed van pas. We konden voor weinig geld de Reimo kleptent 93970 bekomen. Eigenlijk is deze tent gemaakt voor een VW T5 maar hij blijkt ook goed te passen aan een Opel Vivaro.

Kleptent opgevouwen.

Een groot voordeel van de tent is dat deze opgevouwen tegen de achterklep kan worden bewaard. Geen zorgen over extra tentzakken en dergelijke. Maar de constructie kent ook wel wat nadelen. De belangrijkste is dat de bevestiging tegen de achterklep was voorzien met drukknoppen. Twee schroefbare in de onderhoeken en de rest permanent. Die kunnen niet zomaar in het kunststof vastgemaakt worden dus we hebben een deel van de kunststof bekleding van de klep verwijderd en vervangen door een op maat gemaakte multiplex plaat bekleed met een bij het interieur passende stof; in dit geval grijs vilt.

Tourniquet

Na montage bleek dat de drukknoppen niet sterk genoeg waren om de tent te houden. Zeker bij het opvouwen sprongen de knoppen snel los. In plaats daarvan hebben we tourniquets gemonteerd. De ovale knopgaten schuif je daarmee over het op de achterplaat gemonteerde lichaam en vervolgens blokkeer je het terugglijden met een draaiknopje. De montage is in feite eenvoudiger dan voor drukknoppen! Het grote voordeel van deze tourniquets is dat ze niet los kunnen springen als er even kracht op komt omdat je de lucht uit de tent moet drukken als je deze opvouwt. Voor de zekerheid hebben we ook nog twee beugeltjes gemonteerd om de tent extra vast te zetten bij stevige wind.

Beugeltje voor ophangen tent.

Bovenaan de klep worden vervolgens twee beugeltjes gemonteerd om de tent op te hangen. De plaatsing is niet kritisch.

Zuignap

De voorkant van de tent wordt met zuigdappen op het lakwerk van de auto bevestigd. Met vier haringen wordt de tent tenslotte strak op de grond gemonteerd. De kwaliteit van de zuignappen was abominabel: plakken deden ze niet. Die hebben we vervangen door exemplaren met een diameter van 37,5 mm en een M4 draadeind voorzien van een transparante, rond emoer. De draadeinden zijn iets te lang dus die hebben we ingekort tot 6 mm. Ze plakken fantastisch en kostten nauwelijks wat … praktisch alleen de verzendkosten!

Met deze veranderingen deed de kleptent al goed zijn werk om een ruimte te maken voor het toilet. Later voegen we een douche toe.

2 gedachten over “Kleptent voor Opel Vivaro”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *