Met onze Opel Vivaro kampeerwagen gaan we ook in de winter op pad. Je kan ook dan op veel plekken prima kamperen. En de kachel doet het prima. Niettemin valt het me soms op dat er een koude lucht langs mijn voeten strijkt. De laatste keer was ik het zat en ben ik op onderzoek gegaan. De koude lucht blijkt te komen uit de ventilatie-openingen in de cabine voorin. Omdat mijn voorkeursstand voetverwarming is, komt de koude lucht langs mijn voeten. Dat is dan duidelijk.
Hoe kan je die luchtstroom blokkeren als je stilstaat? Wel, middenonder het dashboard is een paneeltje waarmee je de verwarming en ventilatie instelt. De linkerknop is voor recirculatie: als die ingedrukt is gaat het oranje lampje links er van branden. Als het goed is wordt dan voor de ventilatie niet de lucht van buiten maar van binnen gebruikt. Dus, als je voordat je de autosleutel terugdraait en uit het contact haalt de recirculatieschakelaar indrukt en even kort wacht dan zal de klep gesloten zijn.
Maar …. dat werkte helemaal niet. Aanvankelijk wantrouwde ik de schakelaar met bijbehorende bedrading. Daar had ik wel eens wat gerommeld met de alarmschakelaar en zo. Het kon best zijn dat daar wat mis was gegaan. Dat bleek echter prima te werken.
Links voor op de motorklep is de luchtinlaat. Als je de klep openmaakt komt de filterdoos mee omhoog en de luchtinlaat komt vrij. In de opening zit een draaiklep, zie de foto’s hierboven. Links is de klep open en rechts gesloten.
Bij mij bleef de klep open staan, onafhankelijk van de stand van de schakelaar op het dashboard. Het is min of meer duidelijk dat de klep wordt rondgedraaid door een motortje. Maar hoe zit dat precies? Via de garage kreeg ik het relevante stukje van de documentatie. Het motortje is nummer 5 op de onderste tekening. Dat betekent dat de onderkant van de bekleding moet worden losgemaakt van het huis van de inlaatcombinatie. Om de plug los te halen moet ook nog een stukje bekleding in het midden worden losgehaald.
Het loshalen van het klepmotortje is een heel gepriegel: het zit vast met twee schroeven met zeskante kop, dop 6 past er op. Om zeker te weten dat het klepmotortje het probleem is heb ik eerst de bedrading los geknipt. Er zijn drie kleuren: oranje, geel en wit (massa). Tussen oranje en wit hoort de boordspanning van 12 Volt te staan als die met de contactsleutel is ingeschakeld. Om de klep open te zetten staat er vervolgens 12 Volt op de gele draad ten opzichte van de witte draad. Helaas klopte dat, dus het klepmotortje was zeker kapot. Dat bleek ook na uitbouw en openen van het doosje: het motortje was vastgeroest.
Een kennis heeft het motortje weer gangbaar gemaakt. Ik vertrouw echter meer op een nieuwe exemplaar met garantie. Voor iets minder dan 125 euro had ik die. Dan moet echter eerst de plug van de inlaatcombinatie worden losgemaakt. Het is dan goed om te weten hoe die er uit ziet. Met een haakse priem kon ik de lip losdrukken en de plug aan de draadjes er uit trekken. Echt gemakkelijk gaat het niet.
Dan kan de nieuwe klepmotor worden aangesloten. Eerst elektrisch, dat is nu redelijk eenvoudig. De controle was veelbelovend maar je moet er wel voor zorgen dat het vlakke stuk van de as naar voren staat na uitschakelen anders kan het niet in het gat van de draaiklep worden geschoven. Daarna het motortje weer vastzetten met de twee schroefjes en de bekleding weer terugbuigen en vastzetten.
Hoe het motortje zo slecht kon worden is niet helemaal duidelijk. Lange tijd stilstaan kan natuurlijk een probleem geven met vocht. Ik zal nu regelmatig controleren of het goed werkt!