Zendamateur op de Vlagberg bij St. Anthonis

Afgelopen donderdag stonden we op natuurkampeerterrein de Vlagberg bij het dorpje Sint Anthonis, iets ten oosten van Eindhoven. Een mooie gelegenheid om een geleende telescopische fibermast van 12,5 meter te proberen. In elkaar geschoven is het pakket nog geen 2 meter lang, de lengte komt pas als je onderdeel na onderdeel in elkaar vastdraait. Aan de punt het uiteinde van een 10-20-40 draadantenne, een zogenaamde “endfed”, vastgezet en dan langzaamaan om de mast naar beneden gedraaid tot ongeveer 2 mastdelen boven de voet. Zowel bovenin als onderaan heb ik de draad vastgezet met een tie-wrap. Dan de mast opgericht – voorzichtig tussen de takken van de bomen vastgezet boven aan de ogen van de bagageplank en onder aan het achterwiel. Je moet goed kijken op de foto om het geheel te zien. Het uiteinde van de draad onder schuin afgespannen en aan het einde de 1:49 impedantie-transformator bevestigd.

Een RG58 coaxkabel leidt dan via een mantelstroomfilter de kampeerauto binnen. Vervolgens via een PWR/SWR-meter vebonden met de ICOM IC706 transceiver. Via een zelfbouw interface (audio-usb stick en een uart-usb stick) naar de computer. Met een GPS-blokje de precieze “gridlocater” bepaalt, JO21wo, en vervolgens met het programma WSJT-X aan het werk. Er zijn 48 stations gewerkt waaronder één in Brazilië en één in Angola. De modus was digitaal, FT8, met een vermogen wisselend tussen de 10-20 Watt.

Het bereik van de installatie kan het beste worden bekeken via de website van pskreporter. Hieronder drie plaatjes, één voor de 10 meter band (boven), één voor de 20 meter band (midden) en één voor de 40 meter band (onder). De vlaggetjes geven stations aan die mijn oproepen goed hebben ontvangen. De zwarte “wolk” geeft aan in welk deel van het aardoppervlak het nacht is.

Het is wel duidelijk dat de 40 meter band heel lokaal werkt, eigenlijk alleen Europa, en dat de 10 meter band wereldwijd toegang geeft. Lang doorgaan ging niet, want na een zware onweersklap was het duidelijk dat de boel ingepakt moest worden. Schade door rukwinden en blikseminslagen wilde ik niet uitlokken. Een volgende keer beter, dan met een eigen mast.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *