Ombouw Opel Vivaro tot kampeerwagen (6): de achteruitrijcamera

De camera was al gemonteerd, wat ontbrak was het doorvoeren van de aansluitkabel naar de voorkant van de auto. De pluggen aan de kabel waren veel te dik om door de beschikbare doorvoergaten te voeren, dus werd de kabel in twee stukken geknipt. Een stuk naar de linkerachterkolom van de auto, waarin ook de achterlichten gemonteerd zijn. Het andere stuk van de deur naar diezelfde kolom. De kabels zijn eenvoudig weer aan elkaar te solderen, hoewel je wel even moet letten op de videokabel (geel) die uit een mantel met kern bestaat.

Na solderen netjes in de krimpkous en verstoppen in de stijl.

Aan de voorkant is het wat meer werk. Ten eerste hebben we het houdertje van het glas moeten verwijderen om de spiegel netjes te kunnen monteren. Daar moest een nieuwe voor komen, omdat bij de demontage het houdertje verbogen en gebroken was. Normaal gesproken worden binnenruiten geleverd met een houdertje en dus zijn de losse houdertjes zijn niet beschikbaar in de reguliere markt. Op zoek naar een tweedehands exemplaar dus. Nu hebben alle nieuwere auto’s een regensensor, dus bij een sloperij kom je er zo een aantal tegen. Het kastje van de regensensor heeft altijd dezelfde bevestiging, maar voor elk merk is er een speciale toevoeging om de sierkap er over heen te doen. Ik vond er bij de sloper een voor een Opel Astra. Ter plaatse netjes van de ruit verwijderen is geen doen, dus met een ruitenhamertje in een cirkel om de houder het glas buiten en binnen kapot geslagen. Toen moest het polymeer doorgeknipt worden en dat ging prima met een verbandschaar die zomaar in dezelfde auto bleek te liggen.

Na wat voorzichtig gepruts kon het houdertje van het glas worden gehaald. De lijm kon verwijderd worden na het stevig te verwarmen. Het resultaat mag er zijn! Alleen de flapjes aan de zijkant moeten nog een klein beetje afgevijld worden zodat de sierkap er mee vastgezet kan worden.

Daarna op de ruit lijmen. Met papier eerst een malletje gemaakt zodat de houder er recht op gezet kon worden. Daarna met een sterke constructielijm (Sikaflex 252i) vastgezet en een paar dagen laten uitharden.

De rest van de afwerking is eenvoudig. Het is weer net alsof er nooit wat gebeurd is … Jammer genoeg kon de kabel van de spiegelcamera niet onder de sierkap door. Je kunt ook niet alles hebben.

Tenslotte de bedrading voor in de auto. Voor de camera is een permanente 12 Volt aansluiting nodig. Die werd afgetakt van de sigarettenaansteker.

De achteruitrijcamera wordt ingeschakeld zodra de versnelling in achteruit wordt gezet. De schakelaar daarvoor zit op de versnelingsbak en de lampen achterop de auto. In de kabelboom van voor naar achter heeft die draad een okergele kleur. Daar moest een aftakking worden gemaakt.

Daarna is het een kwestie van netjes afmonteren. Aan de voedingskabels (groen, rood en zwart) een krimpbus. Aan de betreffende draden van camera en monitor de krimpstekers. Vervolgens ook de videokabel aansluiten. Om die kabel te kunnen leggen moest ook een onderbreking worden gemaakt. De aansluitingen zijn nu meteen aan de kabel gemaakt.

Het geheel werkt prima (Het Moir├ę patroon komt door de fotocamera)!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *